Baltic Dry Index staat op instorten, wanneer volgen de financiële markten?

Port, Pier, Cargo Containers, Crate, Export, Freight
(Pixabay – cargo)

Het zal aan mij liggen misschien, maar ik kan het even niet meer volgen met al die maatschappelijke spanningen en tweedeling om mij heen. Corona zaait verdeeldheid binnen alle geledingen in de samenleving, mensen zijn bang om in discussie te gaan. Het politieke debat wordt met de dag heftiger. In de Tweede Kamer worden Kamerleden nu al voor een tribunaal gedaagd. Waar gaat dit heen, zo vraag ik mij af.

(lees hier verder)

Economische crisis

Hier op Biflatie volgen we de (macro) economische situatie in de wereld en daarbij horen ook de (geo)politieke spanningen die een behoorlijk stempel kunnen drukken op een crisis. De repressieve overheidsmaatregelen aangaande de coronacrisis horen daar ook bij. De discussie over de invoering van de 2G-maatregel heeft flink wat stof doen opwaaien en veroorzaakt een ernstige tweedeling in onze samenleving. Ik wil daar in dit artikel niet verder op ingaan omdat ik vrees dat de goegemeente geen idee heeft wat er nog meer op ons af komt. Een economische crisis van ongekende proportie. Door veel economen al voor gewaarschuwd maar door beleggers in de wind geslagen want de beurzen staan alltime high. Nou ja, wat wil je ook als je wat pegels over hebt. Op de bank teert je geld in door negatieve rente, bankkosten en inflatie. Ik roep al vaker dat een crisis zelden alleen komt. Iedereen denkt nu dat de overheid de economische crisis veroorzaakt door corona heeft overwonnen door miljarden aan geleend geld als steunmaatregelen uit te keren en dat we voornamelijk een crisis hebben in de zorg door tekort aan personeel. In feite zijn personeelstekorten in veel meer branches een groot probleem. Het belemmert ondernemers om te investeren.

Baltic Dry Index

De grote vergrijzing gaat z’n tol eisen. Teveel senioren en te weinig junioren betekent tekorten op de arbeidsmarkt. Dat zal economische groei afremmen. Maar dat niet alleen. De recordhoge schuldenberg moet afgelost worden en dat betekent dat overheden, bedrijven en particulieren met veel schulden minder uitgeven. Daarnaast speelt de coronacrisis een belangrijke rol in het afremmen van het uitgavenpatroon. Dit heeft een flinke weerslag op de wereldhandel. Dat is goed te zien op de onderstaande grafiek van de Baltic Dry Index(BDI) die een flinke daling laat zien. De BDI is de belangrijkste graadmeter voor tarieven van de bulkscheepvaart. Deze wordt dagelijks gepubliceerd door de Londense Baltic Exchange. De koers wordt samengesteld op basis van de tarieven die betaald worden om grondstoffen te vervoeren op de 25 drukst bevaren scheepvaartroutes. De Baltic Dry Index is voor economen van belang, omdat deze de wereldeconomie vrijwel direct volgt zonder politieke of andere invloed(bron: wikip.)

Wantrouwen

In de tweede grafiek zien we extreme daling van de BDI in 2008. Let op de overeenkomsten. De plotselinge daling begon toen per 1 april 2008 en zette door tot 3 november 2008. De vraag die nu rijst is hoe lang de daling deze keer zal aanhouden. De nieuwe corona-uitbraken waarbij het voornamelijk gaat om doorbraakinfecties bij gevaccineerde personen voorspellen weinig goeds. Kunnen we de vaccins nog vertrouwen? Kunnen we de overheden nog vertrouwen als het gaat om het repressieve coronabeleid? En last but not least, kunnen we de centrale banken nog vertrouwen als er opnieuw gestimuleerd moet worden om de financiële markten voor een crash te behoeden? Gaat dan opnieuw al dat geld naar Black Rock, Vanguard Group en al die schatrijke beleggers? Wordt dan de enorme inkomens- en vermogensongelijkheid nog groter? Wordt daarmee de onvrede onder de massa nog verder aangejaagd? Kortom, genoeg lastige vragen waarop ik geen bevredigend antwoord durf te geven. Ik durf wel te verklaren dat mijn vertrouwen in politiek en monetaire beleidsmakers is in ieder geval tot een nulpunt gedaald.

GW

Auteur: Gerrit Welbergen

In het verleden heb ik wat redactioneel werk verricht als nevenwerkzaamheden. Momenteel als (gast)auteur actief op Biflatie.nl met eigen naam en in het verleden onder pseudoniem Piet Pineut. Na mijn actieve diensttijd van 48 jaar bij de Belastingdienst vind ik als gepensioneerd oud-overheidsdienaar weer de tijd om enig schrijfwerk te verrichten. Via het internet wil ik mijn gedachtespinsels graag met de mensheid delen.

Plaats een reactie