Mijn dienstplicht(1973) was een lachertje, maar tijden veranderen

(lees ook: Dagboek van dienstplichtig soldaat Gerrit)

Tweede Kamerleden van D66, GroenLinks-PvdA, CDA, VVD, BBB en NSC pleitten onlangs onomwonden voor een omschakeling naar een ‘oorlogseconomie’. “Nederland moet meer wapens gaan produceren, banken en pensioenfondsen moeten meer investeren in de wapenindustrie, in elke regio moeten militairen gaan oefenen en we moeten ze weer tegenkomen in de trein. Anders lopen de Russen ons onder de voet.” Dit is de angst bij veel volksvertegenwoordigers.

Als vredelievende burger vind ik deze voorbarige conclusie een verontrustende ontwikkeling. Dat betekent dat we spannende tijden tegemoet gaan. Dat we onze portemonnee moeten trekken voor aankoop van wapens. Dat is een heel andere wending dan in de afgelopen jaren waarin we de regenboogkleuren, genderidentiteit, inclusie en diversiteit verafgoden. Daar ben ik nog niet aan gewend, maar zal wel met de leeftijd te maken hebben.

De huidige ontwikkelingen lijken in lijn van de Agenda 2030, waarmee de VN/WHO/WEF en de EU ons een betere wereld willen bieden. Mits we de aanbevolen instructies van de 17 SDG’s braaf opvolgen. Moeten wel alle neuzen dezelfde kant op anders wordt het niet wat. En moeten we ook nog Ares of Mars, de goden van de oorlog, gehoorzamen. In tijden van oorlog moeten alle neuzen gericht worden op de vijand anders win je geen oorlog.

Volgens politici met geopolitieke denkrichting viel Rusland Oekraïne binnen omdat het land zwak was net zoals veel West Europese landen momenteel zijn. Politici met kritisch denkvermogen roepen daarentegen dat Putin het land binnen viel omdat er al vanaf 2014 ruzie was over de afscheiding van de zelfverklaarde volksrepublieken Donetsk en Loegansk. Plus de bewering dat de NAVO zich langzaam verder verplaatste richting Russische grenzen.

Soms denken machtswellustige politici een tikkeltje anders dan vredelievende burgers zoals mijn persoontje. Ik keek altijd weg van oorlogen omdat je veel moeite moet doen om het werkelijke verhaal te begrijpen. De propagandamachines draaien dan op volle toeren. De media worden bewerkt door sluwe informanten van vriend en vijand. In oorlogen is desinformatie een broertje van misinformatie. Daarom tel ik bijvoorbeeld de aantallen gemelde slachtoffers van beide partijen op en deel ze door twee. De som blijft gruwelijk.

Intussen zetten eurofiele politici de hakken in het zand en worden geen pogingen ondernomen om Putin en Zelensky aan tafel te krijgen. Daarentegen wil men de oorlogsindustrie met vele miljarden opkrikken en wordt er overgeschakeld naar een oorlogseconomie. Dat betekent dat er meer ruimte moet komen voor oefenterreinen, barakken en munitieopslagen. Banken en pensioenfondsen moeten meer in wapens investeren. Kan ABP alvast mijn pensioen verhogen want de aandelen van wapenfabrikanten schieten de lucht in. Hoe hypocriet klinkt dat? Verderop schieten mensen elkaar aan flarden met “mijn” wapens.

Ik moet dus door onze regering overtuigd worden van het feit dat er een gemeenschappelijke vijand is. Daarom wordt straks in het straatbeeld de oorlog nagebootst door het leger actief te laten oefenen in stedelijke gebieden. En worden we voorbereid met propagandaspotjes die oproepen om voor een week voedsel- en watervoorraden aan te houden om een eerste schok op te kunnen vangen.

Wat moet ik hiermee? Een enorm dilemma dient zich aan. Zijn we in slaap gesust door jarenlange vrede in een welvarend land? EU-lidstaten betalen te weinig aan de NAVO roept de VS. Oké, dat is een feit. Maar is er daadwerkelijk sprake van acute oorlogsdreiging zoals onze politici beweren? Mensen die het interview van Tucker Carlson met Poetin hebben gevolgd denken daar wellicht anders over.

Ik denk het er het mijne over. Ik vind dat Rusland economische aansluiting moet krijgen met West-Europa. Ongeacht of een ondemocratisch land wordt geregeerd door een dictator, dat is een nationale aangelegenheid. Dictators worden op den duur door de eigen bevolking verdreven. Westerse landen drijven ook handel met China en vòòr de sancties zelfs volop met het grondstoffenrijke Rusland.

Het vijandig conflict met Rusland stamt uit de Sovjettijd. Wat Poetin benauwt is de oprukkende beweging van de NAVO richting Russische grens. Wat de EU-regenten benauwt zijn oude angsten vanuit de Koude Oorlog plus het feit dat we met de VS mogelijk een NAVO-bondgenoot verliezen als we goedkoop handel zouden drijven met Rusland, terwijl politici bewust zeggen met Poetin. Er wordt een vijandbeeld in stand gehouden zodat Rusland geen lid kan worden van de NAVO. Heel jammer want toen de Koude Oorlog leek te versmelten is de handel op gang gekomen met het rijke grondstoffenland.

Maar er speelt meer. Komt het niet heel goed uit dat we nu Russische olie en gas boycotten in een tijd dat we moeten overschakelen van fossiel naar groen? Of ben ik nu de verwarde burger die simpel denkt en de politiek niet vertrouwt. Die inziet dat er elitaire belangen spelen door het samenspannen van supranationale organisaties de VN/WHO/WEF/IMF enzovoort met schatrijke supra-multinationale ondernemingen.

Het zijn de machtige globalistische bestuurders die elkaar de hand reiken en een mondiale Agenda 2030 uitrollen. Schatrijke bestuurders die belang hebben bij de enorme winsten van grote beursgenoteerde bedrijven waarvan de aandelen worden verhandeld door Blackrock en Vanguard. Elitaire bestuurders die een nieuw verdienmodel hebben gecreëerd door het opstarten van de energietransitie en de wapenindustrie. Het wapengekletter in verschillende regionale conflicten komt ze goed uit.

Dit is mijn persoonlijke mening die nogal afwijkt van het mainstream denken. Een opinie die haaks staat op het regeringsbeleid. Het lijkt er op dat mijn opvatting ook heerst onder andere dwarsdenkers gezien de grote politieke verschuiving sinds de laatste verkiezingen. Ben zeer benieuwd hoeveel tijd onze nieuwe formateur Pim Kutters nodig heeft om een nieuwe regering te vormen. Ik vrees echter dat er achter de schermen vertragende factoren opereren die belang hebben bij de status quo van een demissionair Kabinet. De tijd zal het leren.

GW

Auteur: Gerrit Welbergen

In het verleden heb ik wat redactioneel werk verricht als nevenwerkzaamheden. Momenteel als (gast)auteur actief op Biflatie.nl met eigen naam en in het verleden onder pseudoniem Piet Pineut. Na mijn actieve diensttijd van 48 jaar bij de Belastingdienst vind ik als gepensioneerd oud-overheidsdienaar weer de tijd om enig schrijfwerk te verrichten. Via het internet wil ik mijn gedachtespinsels graag met de mensheid delen.

2 gedachten over “Mijn dienstplicht(1973) was een lachertje, maar tijden veranderen”

    1. Daar ga ik helemaal in mee..
      Heb in de jaren tachtig de Sovjet legers in het Oosten gezien.. en de Nato legers in het Westen….
      En dacht wel eens oei,oei als dat los gaat berg je maar…
      En dan op eens trekken de Russen zich terug …
      Ik was en ben ze er nog steeds dankbaar voor…
      En nu , nu is Rusland de agressor en het gevaar …
      Maar het “lieve zorgvuldige” westen is zich van geen kwaad bewust…
      Kom je nu in Oost Europa zie je Nato forces…
      En dan willen ze ook de UA er bij …
      Tja da’s nou net een “brug” te ver..
      Ik begrijp dat het Kremlin zegt en nu ff stop!
      Maar de “hoogbegaafde en uiterst correcte” westerse leiders en wie/wat daar nog meer achter zitten hebben zo hun eigen belang.. en het Rusland van nu zál moeten vallen..
      En daar wordt de Burger voor gaar gestoomd.. want die mag het gelag daar voor gaan ophoesten materieel en fysiek , c/q doen we al.
      En de ruttes, macrons,bidens enz. ..
      Ze zullen je op hun build back better altaar zonder blikken of blozen op offeren.
      Zie hoe schaamteloos het UA volk wordt op gehitst om zich te laten afslachten .., terwijl dit allang in vrede of een bestand had kunnen eindigen…
      Wij en zeker onze Kids gaan nog wat beleven ..
      Ton Ruygrok, Monster.

      Like

Plaats een reactie