Als de angst regeert ….

Het lijkt wel of we in dit decennium in een angstpsychose verkeren. Was het niet voor een “levensgevaarlijk” virus, dan is het wel voor het klimaat. Is het niet voor de escalerende oorlog in Oekraïne, dan is het wel de angst om daarover een mening te geven. De kans is groot dat je wordt afgebrand op sociale media. “Maar dan moet je maar niet op facebook, instagram en X gaan,” roepen mensen die geen mening hebben en zich keurig aan de mainstreamregels houden.

Het is de tijd dat de grijze massa niet de tijd neemt zich te informeren, of geen tijd hebben vanwege de vele verplichtingen. Veelal zijn dat jonge gezinnen met kinderen waarvan beide ouders moeten werken om hun zomervakantie en wintersport te kunnen financieren. Tegelijk moet er gespaard worden voor een dure accubak omdat zuinige diesels worden verboden. En sparen voor een dure warmtepomp, voor isolatie van verouderde woningen, enzovoort. En voor een extra lijfrente naast het toekomstige pensioen dat in de nieuwe pensioenwet onzeker wordt door het meebewegen met instabiele financiële markten.

We zijn vergeten dat het leven vol onzekerheden zit. We hebben in Nederland na de WO2 behalve een welvaartstaat tevens een verzorgingsstaat weten op te bouwen waarbij we onzekerheden hebben uitgeschakeld door ons te verzekeren voor eventuele narigheden in de toekomst. Zodoende vang ik nu mijn AOWeetje en pensioentje waarvoor ik flink wat premies inlegde. En natuurlijk mijn werkgever, zo gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen. Zelfs voor ziekte en werkloosheid zijn we verzekerd en voor schade aan eigendommen. Kost wat, maar dan krijg je ook wat. Tenzij je vroegtijdig aftaait.

Gelukkig mocht ik na een werkzaam leven plaats nemen op de tribune en kijk ik vanaf de zijlijn toe hoe de bal over en weer wordt getrapt en het spel wordt stil gelegd om de technologie(de VAR) om raad te vragen. Niet alleen in de sport maar ook in ons werk worden we bijgestuurd door de technologie die alsmaar beter wordt. Zoveel beter dat de menselijke intelligentie wordt ingehaald door kunstmatige intelligentie. Artificial Intelligence(AI) en robotica zijn de toekomst voor onze nakomelingen. Scholen kunnen sluiten, de jongeren hebben een calculator en Google met Chat GPT op hun smartphone.

Ik ben van de oude stempel en leg in de super m’n boodschappen zonder pieper in de kar, betaal soms contant maar ook met de pinpas als mij dat uitkomt. Ben van het gemak maar ook van keuzevrijheid. Kies bewust niet voor de scanner, bang om een product te vergeten en gecontroleerd te worden. Hoewel mijn vriendelijke blik en glimlach de scancontrolejuffrouw eerder zullen verleiden om mij te fouilleren in plaats van mijn boodschappen te controleren. Ach, ik houd van humor en heb een hekel aan controlerende figuren met strenge blik. De lach heeft plaats gemaakt voor angst. Men is bang om niet in de pas te lopen met het heersend narratief.

We zijn bang gemaakt toen het coronavirus werd aangekondigd als een levensgevaarlijk virus dat een hoog sterftecijfer zou veroorzaken als we niet zouden luisteren naar de overheid. Ineens zat iedereen trillend op de bank te luisteren naar papegaaiende talkshows waar virologen logen over de oorsprong van het virus en het volk aanraadden om een nieuw (experimenteel) mRNA-vaccin te halen. Mondluiers, lockdown en avondklok werden gedwee geaccepteerd want dat zou onze redding zijn. Gelukkig waren er kritische (medische) analisten met een deugdelijk verhaal die we helaas alleen konden volgen via X en Telegram. Hun verhaal stond namelijk haaks op het repressieve overheidsbeleid dat braaf werd verkondigd door de gevestigde media.

Met de expertise van andersdenkenden bekroop mij het gevoel dat ik ondanks mijn leeftijd niet bang hoefde te zijn. Ik kreeg als ongeprikte senior in een vroeg stadium corona en wist dat ik daarmee natuurlijke antistoffen zou opbouwen die veel langer meegaan dan kunstmatige entstoffen. Voor eventuele vaccinatieschade hoefde ik dus niet bang te zijn. Ik zag in mijn omgeving dat gevaccineerde mensen makkelijk opnieuw de griep kregen, tsja.

De angstpsychose die zich van het volk meester maakte zorgde voor een prikkelbare sfeer in de samenleving. Er is een veenbrand aangestoken die af en toe opvlamt maar niet wordt geblust. De brand wordt plat geslagen om later weer op te vlammen. We leven in een tijdvak dat de angst regeert en de humor is verdwenen. Waar zijn “Jacobse en van Es” waar is “Jiskefet,” of André van Duin met z’n lach of ik schiethumor.

Intussen heeft corona plaats gemaakt voor klimaatangst. Nu worden we bang gemaakt voor een verschroeide aarde, voor droogte, voor zeespiegelstijging, voor wateroverlast, kortom voor alle weersextremen die het klimaat met zich meebrengt. Extremen die al vanaf het ontstaan van Moeder Aarde het water in beweging hebben gezet, zeestromingen doen veranderen, de temperatuur laat stijgen en extreem doet dalen waardoor o.a. de polen bevriezen. Extremen die worden beïnvloed door elementen vanuit het binnenste van Moeder Aarde, door vulkanen en de Natuur, de Zon en andere ontastbare elementen die met het klimaat mee in een cyclus bewegen.

Een clubje wetenschappers hebben in opdracht van het gesubsidieerde IPCC onderzoek gedaan naar klimaatverandering en moesten het element “mens” meenemen in hun onderzoek. Nu zijn wij dus ook schuldig aan de klimaatverandering dat toevallig in de cyclus naar opwarming bewoog. Ja, we stoten CO2 uit, net zoals oceanen en vulkanen in enorme hoeveelheden doen. Ja, we produceren CO2 door gebruik van fossiele brandstoffen en het houden van vee om hun vlees- en zuivelproducten. De hoeveelheid is zo minimaal dat we onderin de lijst staan. Toch moeten we van de klimaatalarmisten en de overheid stoppen met stoken en overstappen op energie van zon en wind. Leven van de wind en de zon.

We bedanken voor de gaven van Moeder Aarde en gaan in transitie. Ach ja, verandering van spijs doet eten, dus zal de overstap van fossiel naar zon en wind het eten anders doen smaken. De energietransitie creëert een nieuw verdienmodel voor schatrijke beleggers, daarom is het slim om ons klimaatangst aan te praten. Valt precies samen met de angst voor een vijandelijke mogendheid die het Westen met oorlog dreigt. Dus moeten we overschakelen naar een oorlogseconomie en ons voorbereiden. Daar wordt al druk aan gewerkt door onze regering die waarschuwt voor een mogelijke aanval.

Het militair industrieel complex komt werknemers tekort om voldoende bommen en granaten te produceren. Investeerders en beleggers stappen op aandringen van de EU massaal in de wapenindustrie. De aandelen van wapenfabrikanten en toeleveranciers schieten omhoog op de beurs. Ineens is de voorspelde recessie voorbij want we gaan vol op het oorlogsorgel. Intussen komen schokkende filmpjes van granaten, tanks en dode soldaten voorbij via sociale media. De oude media vinden ze te schokkend voor onze huiskamer. Weer de angst die regeert. Ik doe er niet aan mee. Ik zag vandaag toevallig(?) dit vredig liedje van de vermoordde John Lennon met de Plastic Ono Band, Give Peace A Chance, voorbij komen: https://www.youtube.com/watch?v=C3_0GqPvr4U

GW

Auteur: Gerrit Welbergen

In het verleden heb ik wat redactioneel werk verricht als nevenwerkzaamheden. Momenteel als (gast)auteur actief op Biflatie.nl met eigen naam en in het verleden onder pseudoniem Piet Pineut. Na mijn actieve diensttijd van 48 jaar bij de Belastingdienst vind ik als gepensioneerd oud-overheidsdienaar weer de tijd om enig schrijfwerk te verrichten. Via het internet wil ik mijn gedachtespinsels graag met de mensheid delen.

4 gedachten over “Als de angst regeert ….”

  1. Over een paar dagen ben ik gecertificeerd ‘zonnepanelen-installateur en inspecteur’ hier in Mexico.Dus als het meezit ga ik ‘lekker’ m’n zakken vullen over de rug van m’n onnozele medemens… Lekkerpuh!

    Like

Plaats een reactie